WOJSKOWEGO KLUBU BIEGACZA „META”
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Wojskowy Klub Biegacza (w skrócie WKB) „Meta” - jako stowarzyszenie kultury fizycznej - zwany dalej Klubem, ma na celu rozwój i popularyzację sportu i obronności.
§ 2
1.Klub działa na podstawie przepisów prawnych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niniejszego Statutu.
2.Klub posiada osobowość prawną.
§ 3
1.Terenem działania Klubu jest obszar gminy Lubliniec, a siedzibą władz Klubu jest miasto Lubliniec.
2.Dla właściwego realizowania swoich celów Klub może prowadzić działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 4
1.Klub może być członkiem organizacji sportowych o zbieżnym profilu działania.
2.Klub może tworzyć jednostki regulaminowe działające w ramach Klubu
§ 5
1.Klub posiada flagę, godło i odznaki organizacyjne oraz używa pieczęci określającej jego nazwę.
2.Flaga Klubu jest koloru biało-niebieskiego po skosie w kształcie prostokąta, kolory oddziela żółty pas a w górnej części umieszczony jest rysunek spadochronu
3.Godłem Klubu jest tarcza herbowa w kolorach jak flaga z wpisaną nazwą klubu oraz „ Lubliniec 1995”.
4.Wzory flagi i godła stanowią integralną część Statutu.
5.Wzór odznaki organizacyjnej honorowej lub okolicznościowej wymaga jej zatwierdzenia stosowną uchwałą Zarządu.
§ 6
Klub opiera swą działalność na pracy społecznej członków i działaczy, a do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
§ 7
Klub może prowadzić działalność odpłatną.
Środki pozyskane z takiej działalności muszą być przeznaczone na działalność statutową.
Rozdział II
Cel i środki działania
§8
1.Celem Klubu jest: popularyzowanie i rozwijanie biegania, dyscyplin pokrewnych oraz sportów obronnych jako sportów dobrowolnie uprawianych przez posiadających status zawodników profesjonalnych jak i masowo uprawianych przez amatorów. Organizowanie i pomoc w organizacji imprez sportowych i sportowo-obronnych oraz popieranie każdej inicjatywy w celu ich popularyzacji.
2.Propagowanie w społeczeństwie korzyści zdrowotnych płynących z systematycznego uprawiania sportu w szczególności biegania jako najprostszej formy ruchu.
3.Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa, szczególnie wśród żołnierzy i ich rodzin oraz dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania.
4.Otoczenie szczególną opieką członków klubu będących w trudnej sytuacji życiowej, pochodzących z rodzin patologicznych i wychowanków Domu Dziecka.
5.Koordynacja działalności zrzeszonych w Klubie członków.
6.Reprezentowanie interesów klubu w organizacjach krajowych.
§9
Cele wymienione w § 8 Klub realizuje poprzez:
1.opracowywanie kierunków rozwoju sekcji,
2.opracowywanie planów szkoleniowych, regulaminów i programów zawodów,
3.organizowanie i prowadzenie:
a.szkolenia zawodników ze szczególnym uwzględnieniem wszechstronnej nad nimi opieki tak dydaktycznej jak i wychowawczej wraz z kontrolą przestrzegania przez nich statutu, regulaminów oraz przepisów i zasad uprawiania sportu,
b.szkolenia i podnoszenia kwalifikacji instruktorów, trenerów, sędziów i działaczy we współdziałaniu z odpowiednimi instytucjami i organizacjami oraz kontrolę na tymi działaniami szczegółowo wymienionymi w ust. 3.a wraz z prowadzeniem niezbędnej ewidencji zgodnej z obowiązującymi w tej materii przepisami,
c.kontaktów sportowych z krajowymi i zagranicznymi organizacjami sportowymi i wojskowymi,
d.współzawodnictwa sportowego wraz z pełną rejestracją wyników, statystyką i wymaganą dokumentacją.
4.realizację spraw związanych z nadawaniem zawodnikom licencji uprawniających do udziału we współzawodnictwie sportowym wraz z prowadzeniem niezbędnej ewidencji,
5.zapewnienie warunków organizacyjnych i pomocy materialnej dla działalności sportowej członków Klubu,
6.pozyskiwanie środków materialnych i prowadzenie działalności promocyjnej w celu uzyskanych środków na działalność statutową Klubu,
7.działalność gospodarcza może być prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Klubu, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony na realizację celów statutowych
8.popularyzację kultury fizycznej w szczególności biegania we wszystkich dostępnych formach (radio, telewizja, internet, prasa, wydawnictwa, reklamy, imprezy masowe itp.).
9.wspieranie działalności wszystkich członków Klubu,
10.prowadzenie współpracy ze szkołami publicznymi, organizacjami młodzieżowymi, a w szczególności z Domami Dziecka,
11.organizacja spotkań z trenerami, zawodnikami wyczynowymi, lekarzami, służącymi rozwojowi klubu i jego członkom,
12.organizowanie prelekcji, pokazów, konferencji, szkoleń związanych z uprawianiem sportu
13.inicjowanie i rozwijanie współpracy z producentami sprzętu sportowego i odżywek,
14.gromadzenie pamiątek związanych z udziałem imprezach oraz działalnością Klubu
15.inne działania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie z przepisami prawa.
Rozdział III
Członkowie Klubu
§ 10
1.Klub zrzesza członków:
a/ zwyczajnych,
b/ honorowych,
c/ kandydatów,
2.Członkami zwyczajnymi zostają osoby po upływie okresu kandydackiego
2.1.Okres kandydacki nie może trwać krócej niż 6 miesięcy.
2.2.Okres kandydacki jest dla nowo wstępującego członka możliwością zapoznania się, ze sposobem działania klubu, statutem, członkami jak i weryfikacji swoich chęci.
3.Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne zasłużone dla rozwoju Klubu.
4.Członkami kandydatami mogą być osoby pełnoletnie, zamieszkałe w kraju jak i za granicą, oraz osoby niepełnoletnie za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych na podstawie ich pisemnej deklaracji.
§ 11
1.Członków zwyczajnych w poczet Klubu przyjmuje Walne Zebranie Klubu na wniosek Zarządu
2.Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Klubu na wniosek Zarządu.
3.Członka kandydata przyjmuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
Rozdział IV
Prawa i obowiązki członków Klubu
§ 12
1.Członkowie zwyczajni mają prawo do:
a)uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków Klubu z głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym prawem wyborczym,
b)zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz Klubu,
c)korzystania z pomocy Klubu oraz uprawnień wynikających ze statutu i działalności Klubu,
d)wyrażania opinii o działalności Klubu,
e)uzyskiwania od organów Klubu informacji o jego działalności i zamierzeniach,
f)pomocy szkoleniowej, organizacyjnej i materialnej ze strony Klubu, w miarę posiadanych możliwości finansowych,
g)uczestniczyć w krajowych i zagranicznych imprezach sportowych oraz szkoleniowych,
h)noszenia odznak Klubu oraz posiadać legitymację.
2.Członkowie honorowi posiadają prawa członków zwyczajnych.
3.Członkowie kandydaci mają prawo do:
a)uczestniczenia z głosem doradczym, bez biernego prawa wyborczego w Walnych Zebraniu Członków,
b)zgłaszania wniosków dotyczących działalności Klubu.
§ 13
Członkowie zwyczajni Klubu zobowiązani są do:
a) aktywnej działalności na rzecz rozwoju Klubu,
b) przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów, uchwał i decyzji władz Klubu,
c) regularnego opłacania składek członkowskich w ustalanej przez Walne Zebranie Członków wysokości i czasie oraz wnoszenia innych opłat ustalonych przez Klub.
§ 14
Wszyscy członkowie niezależnie od ich statusu mają obowiązek:
1. dbania o dobre imię Klubu,
2. przestrzegania Statutu, regulaminów oraz innych przepisów obowiązujących w Klubie,
3. aktywnej działalności na rzecz rozwoju i podnoszenia poziomu sportowego,
4. opłacania składek członkowskich (zwolnieni z tego są członkowie honorowi i kandydaci)
5. aktywnego udziału w mistrzostwach i zawodach organizowanych przez Klub.
§ 15
1. Utrata praw członkowskich Klubu następuje w przypadku:
a) wystąpienia na własne żądanie zgłoszone na piśmie do Zarządu Klubu,
b) wykluczenia przez Zarząd Klubu za prowadzenie działalności sprzecznej z postanowieniami Statutu lub działanie na szkodę dobrego imienia Klubu
c) nie opłacania składek członkowskich - po wcześniejszym zawieszeniu w prawach członka
d) rozwiązania się stowarzyszenia,
2. Od uchwały Zarządu Klubu o wykluczeniu stronie przysługuje prawo do odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od dnia wykluczenia.
§ 16
1. Członek Klubu w przypadku naruszenia postanowień niniejszego Statutu może być zawieszony w prawach członkowskich przez Zarząd Klubu.
2. Zawieszenie w prawach członkowskich polega na okresowym pozbawieniu uprawnień statutowych, a w szczególności prawa reprezentowania klubu w zawodach sportowych.
3. Od uchwały Zarządu Klubu o zawieszeniu w prawach członka stronie przysługuje prawo do odwołania się do Komisji Rewizyjnej w terminie 30 dni od daty otrzymania uchwały.
4. Do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Walne Zebranie prawa członka ulegają zawieszeniu, a decyzja w tej sprawie Komisji Rewizyjnej jest ostateczna.
Rozdział V
Władze Klubu
§ 17
Władzami Klubu są:
1. Walne Zebranie Członków, które jest najwyższą władzą Klubu,
2. Zarząd, który jest najwyższą władzą w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków,
3. Komisja Rewizyjna.
§ 18
Kadencja Władz Klubu trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
Walne Zebrania Członków
§ 19
Walne Zebrania Członków dzielą się na:
1. sprawozdawczo-wyborcze, zwoływane co cztery lata przez Zarząd stosowną uchwałą,
2. sprawozdawcze, zwoływane co roku wg zasady wymienionej w ust. 1,
3. nadzwyczajne, zwoływane przez Zarząd z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych Klubu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
§ 20
1. W przypadku jeżeli zostanie zwołane nadzwyczajne zebranie z powodu, o którym mowa w § 19 ust. 3 to musi:
a/ odbyć się w terminie dwóch miesięcy od daty zgłoszenia wniosku,
b/ obradować wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
2. Uczestnikami zebrań wymienionych w § 19 są wszyscy członkowie Klubu oraz osoby zaproszone przez Zarząd
§ 21
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, Zarząd Klubu zawiadamia członków, co najmniej na 21 dni przed terminem zebrania
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1. uchwalanie głównych kierunków działania Klubu,
2. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności ustępujących władz Klubu,
3. udzielanie – na wniosek Komisji Rewizyjnej - absolutorium ustępującemu Zarządowi lub poszczególnym członkom Zarządu,
4. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5. nadawanie godności członka honorowego,
6. przyjęcie kandydata w poczet członków zwyczajnych
7. uchwalanie zmian w statucie i rozwiązaniu Klubu,
8. rozpatrywanie wniosków i dezyderatów zgłoszonych przez ustępujący Zarząd i członków Klubu,
9. uchwalanie głównych kierunków i programów działania Klubu,
10. rozpatrywanie odwołań i innych spraw ujętych w porządku obrad,
11. uchwalanie wysokości składek członkowskich.
§ 23
W Walnym Zebraniu Członków powinna uczestniczyć co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, zaś w drugim terminie zebranie może skutecznie obradować bez względu na liczbę obecnych delegatów.
§ 24
W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem:
1. stanowiącym – członkowie zwyczajni i honorowi
2. doradczym– członkowie kandydaci.
§ 25
1. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Uchwały w sprawie zmian w statucie podejmuje Walne Zebranie członków większością 2/3 głosów członków obecnych na Zebraniu.
3. Uchwały w sprawach personalnych podejmowane są w głosowaniach tajnych.
§ 26
1. Obrady Walnego Zebrania Członków odbywają się na podstawie regulaminu obrad opartego na niniejszym statucie i zatwierdzonego przez członków obecnych na zebraniu.
2. Obrady Walnego Zebrania członków są protokołowane, zaś protokół winien zostać przyjęty przez Zarząd stosowną uchwałą.
Zarząd
§ 27
1. Zarząd Klubu wybierany jest na Walnym Zebraniu Członków spośród kandydatów zgłoszonych przez członków Klubu
2. Zarząd Klubu składa się z 5 do 8 osób, stosownie do ustaleń Walnego Zebrania Członków.
3. Zarząd na swym pierwszym posiedzeniu wybiera prezesa, 1-2 wiceprezesów, skarbnika, sekretarza, a pozostałym członkom przydziela określone zadania,
4. W przypadku ustąpienia Prezesa w trakcie kadencji, nowy Prezes wybierany jest spośród członków Zarządu, i pełni tę funkcję do końca kadencji.
5. W przypadku rezygnacji z członka Zarządu – złożonej na piśmie i przyjętej przez Zarząd stosowną uchwałą – następuje powołanie nowego członka według ilości uzyskanych głosów na Walnym Zebraniu, jeżeli Zarząd po rezygnacji składał by się z mniej niż 5 osób.
6. Ilość zmian w składzie Zarządu w trakcie kadencji nie może przekroczyć 1/3 ustawowej ilości.
§ 28
1. Zarząd odpowiedzialny jest za całokształt działalności Klubu i działa w jego imieniu w kontaktach z innymi organizacjami.
2. Do kompetencji Zarządu należy:
a) wykonywanie uchwał i zaleceń Walnego Zebrania Członków, w szczególności w zakresie kierunków działalności i założeń programowych Klubu oraz realizacji celów statutowych Klubu,
b) opracowywanie rocznych programów działania i planów finansowych,
c) zarządzanie majątkiem i funduszami,
d) zatwierdzanie rocznych preliminarzy dochodów i wydatków,
e) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych,
f) zawieranie umów i zaciąganie zobowiązań,
g) reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
h) prowadzenie ewidencji członków, wydanych licencji, legitymacji, odznak,
i) organizowanie imprez biegowych krajowych i międzynarodowych,
j) występowanie z wnioskami do instytucji państwowych i organizacji społecznych w sprawach związanych z działalnością statutową Klubu,
k) nadawanie odznak i innych wyróżnień klubowych,
l) podejmowanie decyzji w sprawach przystąpienia do związków sportowych, stowarzyszeń i innych organizacji, a także w sprawach powoływania lub przystępowania do fundacji,
m) realizowanie zaleceń pokontrolnych Komisji Rewizyjnej i innych uprawnionych organów kontrolnych,
n) ocena działalności Klubu na podstawie przyjętych regulaminów i innych przepisów regulujących działalność Klubu,
o) opracowywanie zasad współzawodnictwa sportowego oraz ocena jego skuteczności,
p) zatwierdzanie list imiennych zawodników i osób towarzyszących na wszystkie zawody międzynarodowe w kraju i zagranicą,
q) zwoływanie Walnych Zebrań Członków i ustalanie zasad ordynacji wyborczej oraz regulaminów związanych z ich prowadzeniem,
r) podejmowanie wszelkich decyzji związanych z działalnością Klubu, a nie należących do kompetencji innych władz Klubu,
3. Dla sprawności działania Zarząd ma prawo powoływać i rozwiązywać, stosownie do potrzeb:
1. sekcje, komitety organizacyjne zawodów, komisje problemowe w formie stosowych uchwał wraz z regulaminami ich działania,
2. Radę Klubu w skład, której wchodzą członkowie Zarządu, kierownicy sekcji lub komisji, o których mowa w ust. 1, o ile nie wchodzą w skład Zarządu Klubu.
3. Rada, o której mowa w ust. 2 jest organem opiniodawczo-doradczym Klubu. Obradom przewodniczy Prezes Klubu, a zebrania jej odbywają się dwa razy do roku.
§ 29
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał , a decyzje wymagają stosownej Uchwały.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, a w razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa lub prowadzącego obrady z upoważnienia Prezesa.
3. W obradach mogą uczestniczyć – bez prawa udziału w głosowaniach – przedstawiciel Komisji Rewizyjnej, zaproszone osoby, a ich obecność w posiedzeniu może dotyczyć całości obrad lub określonych punktów.
Komisja Rewizyjna
§ 30
1. Komisja Rewizyjna wybierana na Walnym Zebraniu Członków składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego i sekretarza.
2. Do jej kompetencji należy:
a) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Klubu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
b) przedkładanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków,
c) przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek ten może dotyczyć także jego poszczególnych członków,
d) występowanie do Zarządu Klubu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie złożenia wyjaśnień,
3. Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek Komisji ma prawo uczestniczyć w każdym posiedzeniu Zarządu Klubu.
§ 31
1. Komisja Rewizyjna w celu wykonania swych zadań kontrolnych jest uprawniona do:
a) żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności
klubu
b) żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2. Nie można łączyć członkostwa w Komisji Rewizyjnej z pełnieniem funkcji w Zarządzie
lub ze stosunkiem pracy z Klubem. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
a) pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,
b) być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c) otrzymywać z tytułu członkostwa w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie
3. Zasady pracy Komisja Rewizyjna określa w regulamine pracy komisji rewizyjnej
§ 32
1. Komisja Rewizyjna odbywa swoje posiedzenia co najmniej raz na pół roku, zwoływane i prowadzone przez jej przewodniczącego lub wyznaczonego przez niego członka Komisji.
2. Posiedzenia Komisji muszą być protokołowane. Decyzje zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 składu Komisji, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
3. Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo uzupełnienia swego składu. Uzupełnienie następuje przez powołanie nowego członka według ilości uzyskanych głosów na Walnym Zebraniu
4. Ilość zmian w składzie Komisji w trakcie kadencji nie może przekroczyć 1/3 ustawowej ilości
Rozdział VI
Nagrody, wyróżnienia, kary dyscyplinarne
§ 33
1. Zarząd ma prawo do nagradzania i wyróżniania zasłużonych dla klubu osób, organizacji oraz występowania do władz państwowych i samorządowych z wnioskami o odznaczenia zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
2. Zasady odznaczania i wyróżniania odznakami i wyróżnieniami własnymi określi Zarząd w formie stosownej uchwały.
3. Celem realizacji zadania, o którym mowa w ust. 2 Zarząd może powołać Komisję stałą lub dla określonej okoliczności.
4. Komisje, o których mowa w ust. 3 działają wyłącznie na podstawie regulaminów uchwalonych przez Zarząd w formie stosownych uchwał.
§ 34
Przy rozstrzyganiu sporów, w tym także majątkowych oraz podejmowaniu decyzji w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej Zarząd może powołać:
1. komisję dyscyplinarną,
2. sąd polubowny.
§ 35
1. Zarząd ma prawo nakładania kar na zawodników, trenerów i instruktorów, sędziów oraz działaczy Klubu.
2. Tryb postępowania dyscyplinarnego jak i rodzaje kar określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
Rozdział VII
Majątek i fundusze Klubu
§ 36
Majątek Klubu stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§ 37
1. Na fundusze Klubu składają się wpływy z tytułu:
a) składek członkowskich,
b) dotacji na realizację zadań państwowych,
c) zawodów organizowanych przez Klub,
d) darowizn i subwencji,
e) dochodów z umów sponsorskich,
f) wpływów z reklam
g) odsetek bankowych i lokat terminowych,
h) innych dochodów uzyskanych ze statutowej działalności Klubu.
2. Klub ma prawo do przyjmowania spadków i zapisów oraz korzystać z ofiarności publicznej.
3. Gospodarka majątkiem i funduszami Klubu prowadzona jest na podstawie rocznego budżetu, obejmującego dochody i wydatki.
4. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.
§ 38
Dla ważności oświadczeń dotyczących zaciągania zobowiązań i rozporządzania majątkiem Klubu wymagane są, z uwzględnieniem postanowień zawartych w niniejszym Statucie dwa podpisy: Prezesa lub wiceprezesa Klubu i Skarbnika Klubu.
§ 39
W celu zachowania przejrzystości działania Klubu oraz uniemożliwienia wyprowadzania majątku wprowadza się następujące ograniczenia i zakazy dotyczące:
1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jego członków i osób z którymi członkowie pozostają w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2. przekazywania majątku Klubu na rzecz jego członków oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach
3. wykorzystywania majątku na rzecz członków oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,
4. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Rozdział VIII
Rozwiązanie Klubu
§ 40
1. Uchwałę w sprawie rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy upoważnionych do głosowania osób.
2. Uchwała o rozwiązaniu Klubu określa jednocześnie sposób jego likwidacji oraz cele na jakie przeznaczy posiadany majątek.
§ 41
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie postanowienia ustawy o kulturze fizycznej, ustawy prawo o stowarzyszeniach oraz przepisy wykonawcze do tych ustaw.
§ 42
Po zakończeniu likwidacji Klubu likwidator występuje do organu rejestracyjnego z wnioskiem o wykreślenie Klubu z rejestru.
§ 43
Traci moc jednolity tekst Statutu uchwalony na Walnym Zebraniu Członków w dniu 2 stycznia 1995 roku, zatwierdzony decyzją Wojewody Częstochowskiego z dnia 26 czerwca 1995 roku i wpisany do rejestru pod nr 200.
§ 44
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia i podlega zgłoszeniu do właściwego organu rejestrowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.